خوشنویسی؛ هنری دارای معنویت که ابتذال به آن راه نمییابد
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۷۹۲۶۰
ایسنا/خراسان رضوی یک استاد خوشنویسی گفت: خوشنویسی هنری است که به دلیل ارتباط با آیات قرآن و اشعار، دارای معنویت است و ابتذال به آن راه نمییابد.
محمد تعریفی در گفتوگو با ایسنا در خصوص راهکارهای ارتقاء هنر خوشنویسی، اظهار کرد: نتیجه فعالیتهای فرهنگی معمولا در طول زمانهای بلندمدت مشخص میشود و به نظر بنده یکی از راهکارهایی که میتواند به مرور، باعث پیشرفت و ارتقاء ما در زمینه آثار خوشنویسی شود برگزاری جشنوارهها و نمایشگاههای بزرگ در کشور و دعوت از هنرمندان مطرح جهان اسلام برای حضور در جشنوارهها است، اگر برای این جشنوارهها جوایز بزرگ و ارزشمندی هم تدارک دیده شود قطعا هنرمندان دیگر کشورها با علاقه بیشتری شرکت خواهند کرد و به هنرمندان کشور خودمان نیز کمک بیشتری خواهد شد تا انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت پیدا کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: به نظر بنده یکی دیگر از راهکارهای پیشرفت خوشنویسی ورود دولت به این زمینه و فرهنگسازی در بین مردم است که از جهات مختلف قابل پیگیری است و نیازی به مسائل مالی چندانی نیز ندارد، برای مثال اگر آموزش و پرورش در کتابهای درسی دانشآموزان از خطوط نستعلیق طبیعی نوشته شده توسط اساتید برجسته استفاده کند و خطوط تایپ شده کامپیوتری را برای آموزش حذف کند، دانشآموزان خطوط واقعی و طبیعی را میشناسند و آن را میآموزند که این اتفاق برای ایجاد علاقه در آنها برای فعالیت در این زمینه و پیشرفت خوشنویسی موثر خواهد بود، البته تبلیغات نیز میتواند تاثیر خوبی در این زمینه داشته باشد و اگر به این موضوع توجه شود، بستر مناسبی برای فعالیتهای هنری جوانان فراهم میشود.
این خوشنویس با بیان اینکه عشق به هنر، به تنهایی برای فعالیت در این زمینه کافی نیست، افزود: از جمله مسائلی که میتواند باعث ایجاد انگیزه در یک هنرمند، برای انجام فعالیتهای هنریاش بشود مسائل مالی و درآمدزایی است و دولت باید به این موضوع توجه داشته باشد و به وسیله سرمایهگذاری و ایجاد برخی سیاستها، اقتصاد هنر را شکوفا کند.
تعریفی اضافه کرد: اگر حراجی برای فروش آثار خوشنویسی برگزار شود و تابلوها توسط موسسات خریده شوند، قطعا مشکلات اقتصادی هنرمندان نیز حل خواهد شد و باعث پیشرفت این عرصه هم میشود.
وی تصریح کرد: مشهد پتانسیل سرمایهگذاری در زمینههای هنری را دارد و باید یک مرکز مانند الازهر مصر که تمامی هنرهای قرآنی در آن تدریس میشود در این شهر به وجود بیاید تا اتفاقات خوبی در این زمینه رقم بخورد.
این استاد خوشنویسی در رابطه با ضعف آموزش در شهرستانها، گفت: هنرمندان حرفهای ما به دلیل درآمدزایی بیشتر و پیشرفت به تهران مهاجرت میکنند و این باعث میشود که تمامی هنرمندان در تهران متمرکز شوند و شهرهای دیگر از هنرمند خالی شود، طبعا این اتفاق باعث میشود که افراد ضعیف بمانند و در زمینه آموزش هم استاد برجستهای در شهرستانها نداشته باشیم.
تعریفی تصریح کرد: معمولا هنرجویان برای آموزش به انجمن خوشنویسان میروند و دورههای آموزشی را طی میکنند تا به درجات عالی در این هنر میرسند، اما پس از مدتی این زمینه را ادامه نمیدهند و 80 درصد از افراد، این رشته را رها میکنند که این اتفاق تلخ و ضایعه بزرگی است؛ چرا که این هنرجویان مانند نهالی میمانند که وقتی به مرحله باروری میرسد به آن رسیدگی نمیشود تا اینکه نهال خشک میشود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هنر خوشنویسی پیشینه و سابقه زیادی در ایران دارد، آثار کهن موجود در موزهها تمدن ما را به دنیا معرفی میکند، اما با روی کار آمدن تکنولوژی، این هنری که میتواند در جهت گسترش تمدن و نشان دادن میراث کشور به مردم موثر باشد به حاشیه رفته است.
این خوشنویس افزود: همسایههای کشور ما سوابق زیادی در این زمینه ندارند اما به دلیل اینکه ما اهمیت زیادی به این موضوع ندادهایم آنها در تلاش هستند تا هنر خوشنویسی را به نام خودشان ثبت کنند، برای مثال همکاران ما در کشور ترکیه که میراث ثلثنویسی را به نام خود ثبت کردهاند، آنقدر دولت برایشان مسیر را باز کرده که از کشورهای عربی سفارش میگیرند و درآمدهای زیاد کسب میکنند و آثارشان نیز در تمام دنیا پخش شده و موجود است، اما کشور ما در این زمینه موفق عمل نکرده است.
تعریفی با بیان اینکه باید برای خطوط مختلف، مدارک علمی جداگانه به هنرجو ارائه شود، گفت: برای مثال خط ثلث باید مدرک جداگانه داشته باشد اما اکنون فرایند به این صورت است که اگر بخواهید برای خط ثلث مدرک بگیرید باید آموزش نستعلیق را طی کنید و 10 سال کار کنید تا به درجه ممتاز برسید و پس از آن خط دومی انتخاب کنید که یا شکسته باشد یا نثر باشد یا ثلث که بتوان در آن مورد کار کرد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری خوشنويسي
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۹۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران میداند/مفاهیم مشترک تئاتری
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظمتبار در ادامه اجراهای بینالمللی خود، اینبار از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در هفته دوم اردیبهشت در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس روی صحنه میرود. به بهانه این اجرا کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی به ارایه توضیحاتی درباره این مرکز و فعالیتهای آن در عرصه بینالمللی، پرداخت.
وی درباره فعالیتهای بینالمللی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، یادآور شد: سالها بود که ما بحثی را در حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح میکردیم اما هر بار که مطرح میشد، به نتیجه نمیرسید. گرچه سالها قدمهایی جسته و گریخته برداشته شد اما آنطور که باید اتفاقی نمیافتاد. بحث مورد نظر این بود که حوزه هنری، هنرمندان حوزه هنری و توان تولید حوزه هنری به جایی رسیده است که ما باید کم کم بتوانیم به کشورهای مختلف؛ به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان، آثار خود را ارایه دهیم. آن هم به ۲ دلیل مهم، اول توجه به مساله جهاد تبیین است که رهبری نیز به آن تاکید دارند و دلیل دیگر سخنی است که امام خمینی (ره) سالها به آن تاکید داشتند و میفرمودند که ما باید انقلابمان را به جهان صادر کنیم. در طول ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است، هنرمندان حوزه هنری در رشتههای مختلف اعم از سینما، ادبیات، شعر، تجسمی و هنرهای نمایشی به جایی رسیدهاند که توان انتقال تجربیات و دانش خود به کشورهای همسایه و مسلمان و فراتر از آن، حتی کشورهای اروپایی را دارند، اما همواره نبود بخش بینالملل در حوزه هنری به عنوان یک خلاء محسوب میشد. ما سالها میگفتیم که باید یک بخش بینالملل در حوزه راهاندازی شود، چراکه هنرمندان حوزه هنری باید فراتر از ایران، فعالیت کنند.
اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد
زارعی ادامه داد: این صحبتها ادامه داشت، تا بالاخره در دوره جدید هم، ما این مساله را با آقای دادمان و مدیران جدید حوزه هنری مطرح کردیم. صحبتها نتیجه داد و حالا چند سالی است که بخش بینالملل در حوزه هنری تاسیس شده و در حال فعالیت است. اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد، به عنوان مثال ما در کشورهای سوریه و عراق دفتر راهاندازی کردیم و به کشوری چون لبنان رفت و آمد زیادی داشتیم. این رفتوآمدها روز به روز بیشتر شد به طوری که ما در عراق، لبنان و سوریه شب شعر برگزار کردیم و کم کم اتفاقات هنری رقم خورد و هنرمندان عرصه تجسمی ما نیز، به کشورهای مذکور اعزام شدند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه از سال ۹۵ به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شده است، توضیح داد: در این مرکز حرکتی بینالملل را با برگزاری همایش بینالمللی تئاتر مردمی پیادهروی اربعین با عنوان «روایت راهیان»، آغاز کردیم. هفت دوره آن از سال ۹۵ تاکنون برگزار شده است. هر سال نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از هنرمندان آیینی را انتخاب میکردیم، ۲ روز در نجف، چهار روز در مسیر کربلا، سه تا چهار روز در شهر کربلا هنرهای نمایشی به زبانهای فارسی، ترکی و عربی اجرا میشد. بعد از راهاندازی بخش بینالملل در حوزه هنری، سعی کردیم که با کشورهای مسلمان و عربی، ارتباطات بیشتری پیدا کنیم. من تجربیاتی را سالها در کشور عراق و به مدت سه سال در کشور سوریه داشتم، آن تجربیات برای رقمزدن ارتباطات موثر به ما کمک کرد و ما با هنرمندان تئاتر سوریه و یمن و عراق و تونس ارتباط گرفتیم. این ارتباطات باعث شد که سال ۱۴۰۰، ما از بخش بین المللی حوزه هنری با نمایش «عِندَ ما تَنتَهی تُسقُط» که دارای موضوع و محتوا ضدصهیونیستی است، در جشنوارههای «جندو» و «کاف» کشور تونس شرکت کنیم. این نمایش در این ۲ جشنواره اجرا شد، رتبه و جوایزی زیای دریافت کرد و عنوان نمایش برگزیده به مفهوم مطلق را از آن خود کرد. درضمن، در این اعزام و شرکت، ما با هنرمندان تونس ارتباطات بیشتری پیدا کردیم.
تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران میتواند در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند
وی با بیان اینکه ارتباطات ما با کشور تونس، به عنوان یکی از کشورهای مهم آفریقایی-عربی که دارای اعتبار و جزو رسمیترین جشنوارههای تئاتری کشورهای عربی و مسلمان است، بسیار مهم و ارزشمند بود، گفت: سال ۱۴۰۱ گروه تعزیهای را به جشنواره تئاتر صحرایی در یکی از استانهای جنوبی تونس اعزام کردیم. این گروه، بهترینهای تعزیه ایران بودند و در رقابت با ۳۰ کشور دنیا توانستند با اجرای تعزیه حضرت حر، عنوان کار برگزیده به مفهوم مطلق را کسب کنند. سال گذشته نیز، «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشمزاده از هنرمندان استان فارس، برگزیده مفهوم مطلق دوره چهل و یکم جشنواره تئاتر فجر شد. پس از اجراهای موفق و پرتماشاگر در شیراز، ما این کار را برای اجرا در تونس انتخاب کردیم و به جشنواره «کارتاژ» اعزام شد؛ جشنواره «کارتاژ» بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر تونس است. امسال نیز نمایش «آلاء» از طرف بخش بینالملل حوزه هنری به هفتمین جشنواره بینالمللی مونودرام «کارتاژ» تونس اعزام شده است. این نمایش قرار است از ۶ تا ۱۳ اردیبهشت در این جشنواره بینالمللی حضور پیدا کند و با آثار کشورهای اقصی نقاط دنیا حاضر در این رویداد، رقابت کند.
زارعی تاکید کرد: تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران به سطحی رسیده که بتواند در ژانرهای مختلف در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند. جا دارد از آقای سیدامیر جاوید مدیر بخش بینالملل حوزه هنری انقلاب اسلامی تشکر کنم چراکه در این چند سال، همکاری لازم و تمام و کمال را با مرکز هنرهای نمایشی داشته است. ما هر زمان که خواستیم نمایشی را به جشنوارههای مختلف در کشورهای دیگر اعزام کنیم با آغوش باز از آن استقبال کردند. این امر نشان از این دارد که تئاتر حوزه هنری به جایی رسیده است که هم بتواند تجربیات خود را در جشنوارههای کشورهای مختلف انتقال دهد و هم بتواند بحث جهاد تبیین و صدور انقلاب را که جزو وظایف ذاتی حوزه هنری است به خوبی انجام دهد.
وی درباره ویژگیهای نمایش «آلاء» توضیح داد: نمایش «آلاء» به کارگردانی و نویسندگی محمد کاظمتبار، نمایشی در حوزه مقاومت و جنگ است که روایتی جذاب از مقاومت و جنگ و دفاع مقدس ما ارایه میدهد. این نمایش تاکنون توانسته اجراهای موفقی داشته باشد و جوایز بسیاری را کسب کرده است.
تونس در حوزه تئاتر، حوزه هنری را نماینده ایران میداند
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره ویژگیهای جشنوارههای تئاتر کشور تونس، یادآور شد: کشور تونس، کشوری است که بحث بیداری اسلامی برای اولین بار از آنجا آغاز شد و هنوز هم بحث بیداری اسلامی در این کشور مطرح است. هنرمندان و روشنفکران تئاتری کشور تونس، با ما در صهیونیستستیزی و ظلمستیزی ثابتقدم هستند و آثار هنری و تئاتری ضدصهیونیستی زیادی را تولید میکنند. در ضمن هم هنرمندان، هم مردم تونس سالها است که از مدافعان مردم فلسطین و غزه هستند و افرادی هستند که در بحث انقلابیگری با ما بسیار همسو بوده و پیشرو هستند.
خزاعی درباره معیارهای مدنظر جشنوارههای تئاتری تونس برای انتخاب آثار ایرانی، گفت: انتخاب آثار هم از وجه هنری، هم محتوایی برای این جشنوارهها اهمیت دارد. معمولا در تونس به جهت اینکه کشوری بسیار سیاسی است، نمایشهایی که در جشنوارههایش روی صحنه میرود، جنبههای سیاسی بالایی دارد. در اکثر تئاترهای هنرمندان کشور تونس مفاهیمی چون مبازره با فساد، انقلابیگری و مبارزه با صهیونیستها زیاد دیده میشود و این مساله در بحث انتخاب آثار ایرانی نیز موثر است.
وی با بیان اینکه تونس در حوزه تئاتر حوزه هنری را نماینده ایران میداند، افزود: بیشتر تئاترهایی که از ایران به تونس اعزام شده و در جشنوارههای مختلف حضور پیدا کردهاند، آثار حوزه هنری هستند به گونهای که میتوان گفت جشنوارههای تونس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی را نماینده تئاتر ایران میدانند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان درباره معرفی تماشاخانه بزرگ و تاریخی کشور تونس به هنرمندان تئاتر ایران، بیان کرد: تونس، در شمال آفریقا قرار دارد و به فرانسه و ایتالیا نزدیک است. سالها قبل از اینکه مستعمره فرانسه باشد، مستعمره ایتالیا بود و شاید بیش از ۲۰ تماشاخانه به سبک قدیم روم در آنجا احداث شده بود. به جهت اهمیت این تماشاخانهها، ما در حوزه هنری ۲ کتاب پژوهشی «تاریخ تونس» و «تماشاخانههای رومانیها» نوشته دکتر ریاض رییس دانشگاه هنرهای زیبای شهر کاف را که درباره تماشاخانههای رومی در تونس و سبقه تئاتر تونس است ترجمه کردیم و قرار است توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری چاپ شوند.
کد خبر 6090132 فریبرز دارایی